Aktualitások Rólam Gyermekeknek Felnőtteknek Galéria Dokumentumok Árak Kapcsolat

Alapozó terápia gyermekek, fiatalok részére

Mi az alapozó terápia?

Az Alapozó Terápia komplex mozgásfejlesztésen alapuló idegrendszer fejlesztés (motoszenzoros terápia) 5 éves kortól. Az elméleti hátterének alapjait Carl Henry Delecato ideggyógyász és kollégájának módszere alapozta meg Amerikában. Dr. Marton Dévényi Éva ideggyógyász és munkatársai fejlesztették tovább és dolgozták ki Magyarországon 1991-ben az Alapozó Terápiát. A módszer lényege az idegrendszeri érés elősegítése.
A terápia az emberi fejlődéstani mozgássorozatát veszi alapul. A foglalkozásokon nagy hangsúlyt kap ezen mozgások gyakorlása, esetleg újratanulása. A terápia hatása, amelynek lényegi elemei gyakorlatok nagy elemszáma és a hetente többszöri gyakorlásra kerülő mozgásformák újraindítják az agy fejlődését. Sajnos gyakori, hogy egy korábbi mozgásfejlődési szakasz a gyermek fejlődése során valamilyen okból kimarad, esetleg túl kevés idő jut az adott mozgásforma begyakorlására, így az automatizálódás nem lesz tökéletes. A csecsemőkori mozgások gyakorlásán túl a kisgyermekkori mozgások ügyesítésére is nagy hangsúlyt fektet ez a komplex terápiás módszer. Ezen területekkel párhuzamosan hat a kognitív területekre is.
A mozgásfejlődés, így az idegrendszeri fejlődési is szigorú rendszer szerint működik, amely rendszerben az elemek egymásra épülnek. A mozgásfejlődés során eleinte mennyiségi majd minőségbeli fejlődésről beszélhetünk. A mozgással párhuzamosan fejlődik az agy, tehát a gondolkodási folyamatok is.
Ha kimaradnak egyes lépések, esetleg nincs elegendő idő, tér vagy lehetőség a gyakorlásra, akkor problémák adódhatnak a fejlődés során. Az idegrendszer egyes területei alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában jelennek meg tanulási nehézség formájában.
A mozgás alapú terápiák ezekben az esetekben indirekt hatást gyakorolnak az idegrenszerre, azon belül is a kognitív és szociális területekre. Ilyen komplex terápiás módszer az Alapozó Terápia is.
Sokszor keresnek meg tanulási problémákkal, figyelem és/vagy magatartászavarral. Általában egy mozgásfelméréssel kezdem az állapotfelmérést. A vizsgálat közben megmutatkoznak az esetleges idegrendszeri éretlenségek, így kiderül, hogy a gyermek problémájának van-e idegrendszeri háttere. Ha találunk erre utaló jeleket, akkor általában az Alapozó Terápiát szoktuk javasolni. Az esetleges éretlenségeket, deficiteket, bizonyos fejlesztő, terápiás eljárásokkal a megfelelő életkorban (minél korábban) igen hatásosan lehet korrigálni. Erre a korrekcióra, felzárkóztatásra az egyik legmegfelelőbb módszer az Alapozó Terápia.”
Felhasználva az Alapozó Terápiák Alapítvány honlapja (www.alapozoterapiak.com)

Alapozó terápia/ fejlesztés- a módszer sajátosságai:
Az Alapozó terápia esetében lehetséges terápia vagy fejlesztés. Minden esetben egy speciális felmérés előzi meg a gyermekkel való közös munkát. A felmérés célja a gyermek mozgásos képességienek megismerése és a szülőkkel való kommunikáció. Az órák heti rendszerességűek, kétszer 90 percesek, fejlesztés esetén kétszer 60 percesek. Az alapozó terápia alkalmával a csoport minden alkalommal begyakorolja a csecsemőkori, kisgyermekkori mozgásformákat, majd ezeket rugalmasságot, egyensúlyt és mozgáskoordinációt elősegítő feladatokkal gazdagítja. A gyakorlatokban nagy hangsúlyt kap a figyelem és más kognitív területek fejlesztése is.
A fejlesztés ill. terápia: vizsgálatot követően, ha szükséges a gyerekeket vagy fejlesztésbe, vagy terápiába állítjuk be, mely az alapmozgás-ügyesség javításán keresztül igen magas mozgáskultúrához vezető gyakorlatokhoz juttatja el őket. Ezért fejlesztésünk-terápiánk a csak mozgásügyetlenségben szenvedő gyermekek számára is hasznos. Hogy fejlesztés vagy terápiát javaslunk azt a vizsgálat, a felmerülő tünetek, életkor és az idegrendszeri éretlenség mértéke határozza meg. Van olyan gyermek, akinek a fejlődéséhez nem elegendő a fejlesztés időtartama, gyakorisága, valamint a fejlesztői tudás. Számukra terápiát javaslunk.
Felhasználva az Alapozó Terápiák Alapítvány honlapja (www.alapozoterapiak.com)

Kiknek segíthetek?
5-10 éves gyermekeket várok.

  • Ha gyermekének megkésett a beszédfejlődése (megkésett: fiúknál 2 és fél éves kora után indul, lányoknál 2 éves kor után),
  • vagy nem jól gyarapodott a beszéde,
  • nem ejt tisztán sok hangot,
  • nem mond hosszú és kerek mondatokat és már elmúlt öt éves,
  • Ha gyermekének a mozgásügyességével probléma van,
  • nagyon nem akar rajzolni,
  • gyenge a grafomotorika
  • nem alakult ki a kezessége, holott már elmúlt öt éves, (kialakulatlan a dominanciája)
  • Ha gyermeke már iskolás, és az olvasás nem megy neki,
  • vagy jól olvas, de nem érti,
  • esetleg jól érti, de rossz technikával olvas, vagy a kettő együtt,
  • Ha gyermeke írása olvashatatlan, nehézkes, görcsös, (alaki diszgráfiája van)
  • esetleg a sorokat nem tudja tartani
  • Ha gyermeke mozgásügyességben nem elég érett, nem éri el kortársait
  • Ha hipermotilitás, motoros nyugtalanság jellemző rá
  • Figyelemzavara vagy viselkedési problémája van
  • Forrás: Alapozó Terápiák Alapítvány honlapja (www.alapozoterapiak.com)

    Vizsgálatról:
    A vizsgálat tartalmazza:
  • előre szülőnek eljuttatott anamnézis lap
  • részletes tájékozódást a gyermek szociális, pszichés, intézményi (óvoda ill. iskola) helyzetéről
  • Vizsgálati területek:
    1. Fejlődéstani nagymozgások (humángenetikai mozgások)
    2. Rugalmasság
    3. Helyváltoztatás
    4. Egyensúly
    5. Térben való alapmozgások
    6. Keresztmozgások
    7. Ritmusérzék- rövid emlékezet- szerialitás
    8. Felső és alsó végtag független vezérlése és annak összerendezése
    9. Finommotorika: kéz, szem, ajak-nyelv
    10. Dominancia vizsgálat: szem, kéz, láb
    11. Szeriális készség vizsgálata: egy komponenssel, több komponenssel (homloklebeny működés)
    12. Időbeli tájékozódás felmérése
    13. Térbeli tájékozódás felmérése, testséma,lateralitás, térbeli szerialitás

    Ezután szülővel való megbeszélés, szükség esetén fejlesztés vagy terápia(ák) beállítása, mely az alább felsorolt területeken kívül kompetencia szerint kiegészítő vizsgálati területeket is tartalmazhat, pl. logopédiai vizsgálat, gyógytornászi szempontú vizsgálat, stb., két-három órás, a kezdeti felmérést további részekbe belemenő felmérésekkel egészítheti ki a gyermekkel való munka folyamán.
    Forrás: Alapozó Terápiák Alapítvány honlapja (www.alapozoterapiak.com)